Voorbeeld 1
Cliënt E. komt een gestrande automobilist (R.) tegen met pech. E. besluit R. de helpende hand toe te steken en biedt aan de auto op te slepen naar de dichtstbijzijnde garage. De sleepkabel wordt bevestigd en beide auto’s gaan op weg naar de garage. In de verte doemt een stoplicht op. E. remt rustig af. R. probeert eveneens te remmen en ontdekt dat er geen rembekrachtiging is. Zijn motor werkt immers niet en zonder werkende motor werkt ook de rembekrachtiging niet. Het gevolg is dat R. met zijn auto de auto van E. aantikt.

De schade aan de auto van E. bedraagt € 850. De verzekeraar van R. is van mening dat E. een risico heeft geaccepteerd door de auto op te slepen en weigert schadevergoeding. Pas wanneer de verzekeraar dreigt met een proces, gaat de tegenassuradeur overstag. De schade wordt alsnog vergoed.

Voorbeeld 2
Client V. werkt als accountmanager voor een fabrikant in auto-onderdelen. Jaren achtereen lijkt de werkgever zeer ingenomen te zijn. Salarisverhoging volgt op salarisverhoging. Dan neemt de directe chef afscheid wegens pensionering en wordt deze opgevolgd door een zwaar opgeleide nieuwkomer. V. en zijn nieuwe chef kunnen het niet zo goed samen vinden en uiteindelijk wordt V. na vijf jaren dienstverband ontslagen.

De rechtsbijstandverzekeraar weet de rechter ervan te overtuigen dat de "chef" een en ander wel erg eenzijdig heeft belicht. Het gevolg is dat het ontslag weliswaar niet wordt teruggedraaid, maar V. kan een schadevergoeding tegemoet zien van € 22.500.

Helaas is het zo dat steeds meer geschillen niet meer via "normaal overleg" worden opgelost en de rechter er aan te pas moet komen voor een uitspraak. Het is geruststellend dat risico goed verzekerd te hebben.

Op de volgende pagina vindt u wat premievoorbeelden.